Välkommen till FAS 1!

Du har valt att prenumerera på FAS 1, den s.k. utrensningsfasen. De recept som du nu får är recept som hjälper dig att fasa ut den gamla skräpmaten och avgifta kroppen. FAS 1 består av totalt fyra veckor. Sedan är det dags att gå vidare till FAS 2 det gör du genom att själv klicka dig vidare och byta till FAS 2 på ”Mina Sidor”. Varje vecka får förslag på en ny veckomeny. Du byter själv till nästa vecka genom att pila dig fram där det står VECKOMENY >

VIKTIGT är att du läser igenom denna sida och printa gärna ut den + Livsmedelslistan.  Då är det lättare om du vill byta ut någon grönsak, välja en annan olja, då ser du vilka livsmedel som är tillåtna och inte.

Äter du idag färdigmat, pizza, TV-dinners, hamburgare, dricker mycket läsk så ta det försiktigt! Då kan du INTE äta av de föreslagna recepten fullt ut. Då måste du varva din gamla mat med dessa recept. Plocka då in en måltid per dag och se hur du reagerar och ät sedan din ”vanliga mat”.  Går det bra öka sakta och plocka in fler av de föreslagna recepten.

Du får själv känna efter vart du ligger någonstans. Äter du redan kikärtspasta, kefir och lite mer nyttig mat. Du kanske inte heller äter mjölkprodukter eller gluten idag, då skall du så klart inte introducera det. Står det ex. grädde i ett recept, byt då ex. ut mot kokosgrädde istället.

Köp så mycket ekologiskt som möjligt. Ja det är lite dyrare, men nu kommer du inte köpa godis, snacks och en massa annat skräp som du har lagt pengar på tidigare. Det gör att du faktiskt kan lägga lite mer ekologiskt i din kundvagn (om inte, byt så mycket du kan och så mycket plånboken förmår). Det du inte har möjlighet att byta ut till ekologiskt, lägg i grönsaker/frukt i vatten med lite äppelcidervinäger eller bikarbonat. Låt dra i ca 15 min, tvätta där efter grundligt och skölj i rent vatten.

Tänk på att dricka mycket vatten, gärna varmt det hjälper kroppen att rensa ut slaggprodukter och det minskar också ditt sockersug. Du bör dock inte överdriva din vattenkonsumtion.

Ät små portioner ät regelbundet ungefär varannan eller var tredje timme. Sakta ner på tempot och ta dig tiden att njuta av måltiderna, tugga väl! Komplettera alla måltider i veckomenyerna med grönsaker och ät minst två mellanmål varje dag! Komplettera med fler mellanmål om du känner att du behöver och drick gärna benbuljong mellan måltiderna som är läkande och stärkande för tarmar och kropp.

Hur gör man för att lyckas? Jo man planerar, det är A och O för att det skall bli så bra som möjligt. Det gör också att du slipper stressa, bli hungrig och falla dit. Efter en tid på programmet kommer det gå automatiskt och du gör allt på rutin vilket gör att det inte kommer kännas betungande.

Kika igenom recepten och planera utifrån dina förutsättningar vilka recept du vill äta. Hur ser din vecka ut? Är det en stressig vecka, ja då kanske du skall ta söndagen till att göra matlådor och frysa in för att sedan kunna plocka fram under veckans gång, eller gör fler portioner varje dag för att fylla din frys och ha att plocka av. På så vis behöver du inte stå vid spisen hela tiden. Tänk bara på matrotation, att inte äta samma mat mer än var fjärde dag.

Vill du laga något annat än det som föreslås i veckomenyerna så är det så klart helt ok.

Du kanske är superstressad en dag och vill göra något snabbt och  enkelt. Tänk lätt mat,  protein och sallad, ex. kycklingfilé och sallad, fisk och sallad eller vegetarisk gryta. Du behöver inte följa veckomenyn slaviskt. Den är bara för att vara till hjälp och för att inspirera dig och en vägvisare mot rätt mål =)

Ett annat tips är att kika på vilka recept det är nötter och fröer i och blötlägg på söndagen och torka för att slippa göra det senare i veckan.

Om det är något i recepten du inte tål eller gillar, byt ut och ersätt mot annan råvara (se Livsmedelslistan för tillåtna livsmedel eller ersätt ditt egna recept.)

Kika på listan Rekommenderade produkter under ”Hjälpmedel”, där hittar du många livsmedel som vi redan har kollat upp. Är det något du inte hittar så får du läsa på innehållsförteckningen på det du tänker köpa så det inte innehåller en massa skräp som t.e.x. ystenzym i osten eller citronsyra i de krossade tomaterna, det är så lätt att det blir fel.

Natures for Lifeprogrammet Fas 1

Fas 1. Reningsveckor

Du börjar med reningsvecka(or) Hur många veckor du behöver är helt beroende på hur du mår.

Milda besvär                   – En vecka bör räcka

Medel besvär                  – En till två veckor

Svåra besvär                   – Minst två veckor, kan behövas tre eller fler

Väldigt svåra besvär     – Minst tre till fyra veckor

Nu är det dags att fasa ut skräpmaten, men tänk på att nu försöka trappa ut skräpet långsamt. Ta inte bort allt socker, gluten, skräpmat, hel-, halvfabrikat, tillsatser etc på en och samma dag/vecka, du kommer då må MYCKET speciellt om du redan mår dåligt/är sjuk.

Dag1

Första dagen på programmet äter du din vanliga frukost du är van vid samt ät din vanliga lunch.

  • Har du socker i kaffet, filen, gröten? Halvera sockret på alla måltiderna.
  • Intar du mkt choklad, bullar, snacks, alltså är du ett riktigt godismonster? Halvera då intaget av allt och drick mer vatten under dagen och mellan måltiderna.
  • Blir du grinig, kinkig, tappar energi, lättirriterad, får cravings etc, inta lite mer bär och ev lite frukt var tredje timme för att minska humörsvängningarna och att inte blodsockret sjunker/svajar för mkt.
  • Till middagen kan du gärna äta lite mer av den nyttiga varianten, alltså mer sallad, grönt ihop med proteinet. Försök skippa kolhydraterna här eller blanda ut tex det vanliga riset med lite råris.

Är du personen som inte intar så mkt godis, socker, skräpmat?

  • Inta då mer sallad, grönt, drick mer vatten, minska på gluten (om du inte redan gjort det)
  • Minska på alt sötningsmedel, minska på halvfabrikat och blanda gärna tex vanliga spaghettin mot fullkornsspaghetti och/el tex linspasta.
  • Känner du dig deppig, tröttare, irriterad etc så inta lite mer frukt och bär.

 

Vecka 1 ska du…

  • Utesluta allt socker som du själv tillsätter såsom i kaffe, te, gröt, fil mm. Fasa ut det, ta inte bort allt första dagen. Minska även på kakor, läsk, bullar, snacks mm. Du kan ersätta sockret i gröt, fil mot tex blåbär, boysenbär, lingon, havtorn. Ev ersätta med Björksocker om du har svårt sockerbegär och jobbiga humörsvängningar.

 

  • Minska alkoholintaget under dessa reningsveckor och uteslutas helt tills du fått bukt med överväxten

 

  • Ät den kost som du är van vid. Ta inte direkt bort tex köpta köttbullar, korv, grillad kyckling, bröd etc om du äter denna kost, det minskar du successivt om några dagar, någon vecka.

 

  • Byt ut Lätta, Becel etc mot smör.

 

  • Stek, laga mat i smör, olivolja, kokosolja

 

  • När det känns ok efter x antal dagar eller någon vecka tar du bort socker, sötningsmedel helt. Ta även nu successivt bort mjölkprodukter, såsom ost, mjölk, grädde etc. Använd istället nötmjölk till kaffet/gröten

 

  • När det känns ok kan du testa att göra oilpulling med en mindre tesked kallpressad kokosolja. Detta intar du direkt på morgonen innan frukost genom att inta en stor tesked kokosolja, låt det smälta och rulla runt kokosfettet i munnen i minst en minut, gurgla och spotta ut allt (dock inte i diskhon)

 

Vecka 2.

 

  • Du kan nu testa att inta citronvatten innan frukost, gärna 30 min innan frukost (efter kokosoljan) Börja försiktigt med några droppar i ett glas vatten, speciellt om du är känslig, har krånglig mage. Öka citronmängden allteftersom det känns ok. Om du sedan märker att du klarar citron, drick gärna minst fyra glas citronvatten per dag plus vanligt vatten. Att inta vatten är AoO nu när du renar kroppen. Drick mellan måltiderna, helst ljummet, rumstempererat. Att inta varma drycker är kanon.

 

  • Ta även här bort all snabbmat, halvfabrikaten och allt de onyttiga du vet att du inte bör inta.

 

  • Du kan nu börja blanda vanlig vit pasta mot tex lins-, bönpasta samt blanda det vanliga riset med råris, vildris etc. Allt för att vänja magen in på den nya kosten, tänk dock på att dra ner på mängden kolhydrater du lägger upp på tallriken.

 

  • Har du känslig mage kan du provat att juica selleri och dricka det första du gör på morgonen.

 

Varför får man utrensningsbesvär och hur länge kan man ha dessa besvär?

– Kroppen ska nu rena sig från alla slaggprodukter, ev candida, bakterier, parasiter, inflammationer etc. Allt beror på ditt dina besvär, ditt immunförsvar, i vilken immunförsvarsnivå du ligger i. Läs mer i länk nedan om var du kan tänkas befinna dig. Ju högre upp i nivåerna desto bättre immunförsvar har du och behöver inte få så mycket utrensningsbesvär. Ju längre ner i nivåerna, desto mer försiktigt behöver du ta det.

https://naturesforlife.se/candidabloggen/immunforsvarsnivaer/

Vad kan man förvänta sig för utrensningsbesvär?

Alla möjliga såsom förvärrade hudbesvär, tappar energi, mer trött, hängig, ont i huvudet, led-, muskelbesvär, utslag, akne mm. Läs mer i länk nedan.

https://naturesforlife.se/candidabloggen/utrensningssymptom/

OBS!

Har du svår överväxt och mår väldigt dåligt idag bör du rena dig minst två till tre veckor, kanske du behöver fyra? Ta då bort mjölken, mejeri sist.

Har du mild överväxt och mår relativt ok, kanske inte intar mycket socker mm, kan du testa att inta citronvatten, direkt och ta väck snabbmaten redan under den första eller andra veckan.

Minska sen mer och mer på skräpet under de kommande veckorna. Du byter själv till FAS 2 när du känner dig redo genom att bocka i FAS 2 under ”Mina Sidor”

Har du frågor eller funderingar kan du gå med i gruppen Body Cleanse Sweden på Facebook. Där får du svar på många av dina frågor och kan också själv ställa din egna där.

Kram och Lycka Till!