Lindra trötthet orkeslöshet med örter och kosttillskott

Lindra din trötthet och orkeslöshet naturligt med örter och kosttillskott

Att känna sig trött och orkeslös ibland är helt naturligt och beror oftast på att man har sovit för dåligt. Men lider man av trötthet och orkeslöshet under en längre tid så kan det vara något helt annat som är orsaken. Det kan kännas som det inte spelar någon roll hur mycket sömn du får, du sitter i alla fall där och gäspar hela tiden. Hur vi väljer att leva våra liv påverkar även hur pigga eller trötta vi känner oss. Att sova för lite varje natt gör naturligtvis att vi känner av tröttheten. Det är därför viktigt att se till att man får den sömn som man behöver. En vuxen människa behöver mellan 6-8 timmar sömn.

Att ta en powernap är även det effektivt, men den bör inte vara längre än 20 min. Slumrar man till under en längre tid är risken stor att det kommer störa nattsömnen.

Men det finns knep att lindra trötthet och orkeslöshet med hjälp av rätt kost, kosttillskott och örter. Men är det en mer extremare trötthet och orkeslöshet, som är svår att lindra bör man uppsöka läkare för att utesluta att ingen sjukdom ligger bakom. Det är mycket lättare att hitta en lösning på problemet när man vet orsaken till varför man känner trötthet och orkeslöshet. Vid längre perioder av trötthet kan det vara läge att se över sin livsstil, när det inte längre räcker till med några koppar kaffe.

Stress bidrar till trötthet och orkeslöshet

Vid stress frigörs ämnet kortisol som ger ökad puls, energi frigörs och hjärnan får extra syre. Långvarig stress skapar en hormonell obalans som leder till trötthet och orkeslöshet och dina binjurar blir överbelastade. Går det för långt kan det leda till binjureutmattning.

Depression och nedstämdhet

Tröttheten och orkeslöshet kan även beror på mentala orsaker såsom depression och nedstämdhet. Under vinterhalvåret påverkas vi ofta negativt ut av mörkret som orsakar trötthet och nedstämdhet. Denna årstidsbundna depression beror på att kroppen ökar produktionen av hormonet melatonin när det är brist på solljus och sänker produktionen av serotonin som ser till att vi känner oss utsövda efter sömnen.

Träning ger dig mer energi

När man känner sig trött och orkeslös så är det lätt att hoppa över träningen. Men det är då det är som viktigast. Det kan vara utmattande för stunden med träning, men ger mer energi i längden. Det är viktigt att röra på sig och träna för att hålla kroppen igång, det hjälper hjärnan att slappna av, medans andra muskler i kroppen får jobba. När vi tränar så utsöndras även endorfiner i kroppen som är ett ämne som får oss att må bra. Studier visar att så lite som 20 minuters träning tre gånger i veckan ger mer energi efter bara sex veckor.

Att bara ta sig ut på en promenad och få frisk luft kan bidra till att man känner sig piggare. Men regelbunden och lite hårdare träning frigör en massa hormoner och signalsubstanser som ger mer energi. På tidig eftermiddag brukar de flesta känna av energibrist och finns det möjlighet till det så lägg upp ett träningspass under denna period, eller gå på en kortare promenad.

Kosten påverkar hur du mår

Kosten spelar en stor roll i hur vi mår och äter man ensidig kost eller näringsfattig snabbmat så är risken stor att man får brist på energi. Det beror bland annat på att man inte får i sig tillräckligt med viktiga vitaminer och mineraler. Men oftast är sockret den största boven. När man är trött och orkeslös är det lätt att ta till socker så som godis, glass och läsk för att bli piggare. Detta ger ofta en snabb energikick, men ger bara en kortvarig effekt då sockret snabbt tas upp av kroppen. Blodsockernivåerna toppar och dalar gör dig snabbt trött och orkeslös. Undvik snabba kolhydrater och välj i stället kolhydrater som bryts ner mer långsamt i kroppen, och som ger en bättre och balanserad blodsockernivå. Det bränsle du förser din kropp med resulterar i hur mycket energi du har under dagen.

Det bästa man kan göra är att äta regelbundet med ett mellanmål mellan måltiderna med exempelvis färska grönsaker, frukter och bär samt naturliga juicer. Det hålla hungern i schack och tillför kroppen viktiga mineraler och vitaminer samt att man undviker att drabbas av sötsug.

Under sommaren blir det ofta lättare att njuta av grönsaker såsom morötter, selleri och tomater. Men glöm inte bort dem under de kalla vintermånaderna eftersom de fyller dig med energi. Med mörkgröna grönsaker maximerar du järnupptaget genom att få i dig C-vitaminer med exempelvis fruktjuice.

Rosenrot örter

Rosenrot är känt för att lindra trötthet och orkeslöshet då ämnet tillhör gruppen adaptogener. Det gör att kroppen inte vänjer sig vid ämnet och man behöver då inte öka dosen vid användning under längre perioder. Rosenrot har skyddande inverkan genom att sänka halten av kortisol och samtidigt öka halten av det välbefinnande hormonet serotonin.

Rysk rot naturmedel

Rysk rot (Sibirisk Ginseng) är en adaptogen som har visat sig kunna skydda kroppen mot stress och att minska trötthet. Rysk rot ökar återhämtningsprocessen efter både sjukdom och fysisk aktivitet.

Ginseng örter

Ginseng har använts i tusentals år i Japan, Kina och Korea för att råda bot på trötthet. Ginseng innehåller ginsenosider, vilka tros ligga bakom ginsengrotens effekter. Ginseng är idag ett av de mest populära tillskotten att använda vid trötthet. Ginseng kan framför allt öka den psykiska prestationsförmågan samt ökat välbefinnande och vakenhetsgrad. Det kan ta några veckor innan man märker av effekten av Ginseng och märks bäst av hos de som känner sig trötta och orkeslösa.

D-vitamin kosttillskott

D-vitamin är viktigt för att vi ska känna oss pigga. Under sommaren bildas D-vitamin i huden med hjälp av solen. Under vintern när soltimmarna är få, är det kosten som är den största källa till D-vitaminer och det kan vara bra att väga upp med extra kosttillskott med D-vitaminer för att inte känna oss trötta och orkeslösa. Speciellt viktigt är det med extra D-vitaminer under vårvintern, då de sparade depåerna från sommaren börjar ta slut.

B-vitaminer kosttillskott

B-vitaminer är viktiga för kroppens ämnesomsättning, hormonbalans och för kvaliteten på naglar, hud och hår. De tre viktigaste är B12, folsyra (folat) och B6. Vid bris på B-vitaminer kan man få blodbrist som ge symtom med trötthet, orkeslöshet, utmattning och yrsel. Men oftast är järnbrist den vanligaste orsaken till blodbrist.

Järn kosttillskott

Vid brist på järn får kroppen inte tillräckligt med syre eftersom det finns för få röda blodkroppar eller för liten mängd hemoglobin i de röda blodkropparna. Järnbrist drabbar kvinnor i högre grad än män, och så många som var tredje svensk kvinna lider av trötthet, svaghet, huvudvärk och koncentrationssvårigheter på grund av järnbrist. Har man konstaterat järnbrist behövs medicinsk hjälp för att komma upp till rätt nivåer igen, annars kan problem förebyggas med rätt kost. Frukter, bär och grönsaker som är rika på C-vitaminer ökar järnupptaget i kroppen.

Coenzym Q10 kosttillskott

Coenzym Q10 är nödvändigt för energiproduktionen och för kroppens immunförsvar. Det kan även ge extra ork och lindra värk. Vi får i oss en liten del Coenzym Q10 via maten men den större delen producerar kroppen själv, men minskar successivt från 20-årsåldern. Kosttillskott med Q10 kan verka uppiggande på personer med ökat behov, framför allt vid stress. Studier visar även på låga Q10-nivåer vid kroniskt trötthetssyndrom. 

Vatten

Kroppen behöver mycket vatten för att kunna fungera, så det är viktigt att hela tiden fylla på förrådet. Kroppen består till 60% av vatten och även en liten minskning kan påverka energin. Vid uttorkning jobbar ditt hjärta mindre effektivt och det tar längre tid för syre och näringsämnen att nå muskler och inre organ. Att dricka kaffe eller läsk är ingen ersättning för kroppens vattenbehov.

Koffein är populärast mot trötthet

Koffein är ett att det mest kända ämne som många använder för att lindra trötthet och orkeslöshet. Så det är inte någon slump att kaffe är världens vanligaste dryck, då det innehåller rikligt med koffein. Guarana som är en klängväxt från Amazonas innehåller dubbelt så mycket koffein än kaffe, och är vanligt i olika energidrycker. Men man bör inte dricka för mycket kaffe då det istället har en negativa effekter med huvudvärk och sömnlöshet. Kaffe hjälper inte heller till med att fylla på kroppens vätskebehov, och det är bra att undvik det i samband med mat.