Stress kan lindras naturligt med rätt kost och örter

När man upplever för stor psykiskt eller emotionellt press så uppstår stress. Alla reagerar på olika sätt med stress, så en situation som känns stressfullt för en person kan vara motiverande för någon annan. Kortvarig stress kan vara positivt och hjälper oss att driva igenom situationer som kan upplevas nervöst eller intensiva, som ett maraton eller att ge ett tal till en stor folkmassa. Vi kan snabbt återvända till vila utan några negativa effekter på vår hälsa om stressen är kortvarigt, och många människor kan hantera en viss stressnivå utan några varaktiga effekter.

Det kan dock finnas tillfällen då stress blir överdriven och för mycket att hantera. Stress uppstår vanligtvis när vi upplever något nytt eller oväntat, och när man känner att man har lite kontroll över situationen. Många av livets krav kan orsaka stress, särskilt arbete, relationer och ekonomi. Stress påverka hur du känner, tänker, beter dig och hur din kropp fungerar.

Vanliga tecken på stress är:

  • Sömnproblem
  • Svettas
  • Aptitlöshet
  • Svårighet att koncentrera sig

Att kroppen reagerar som den gör på stress har varit nödvändigt för att våra förfäder under stenåldern skulle överleva och klarat sig undan vildmarkens faror. Kroppen ställer in sig på fly, fäkta eller dö. För att kunna fly från ett hot eller försvara oss slår hjärtat fortare och ämnesomsättningen i kroppen ställs om, så att musklerna får lättillgänglig energi. Sinnena skärps när hjärnan blir fullt fokuserad på att rädda sig undan från hotet. Stressen under stenåldern var mer kortvarig tillsammans med perioder av vila. I dagens samhälle är stressen mer konstant, samtidigt som våra kroppar fortfarande är inställda på att det är fly eller fäkta som som gäller.

Vid stress känns det som att tankarna far runt i huvudet och man oroa sig för småsaker. Det är vanligt att man förlorar humöret, dricker mer eller handlar helt orimligt. Med stressen är det även vanligt med huvudvärk, muskelspänning, smärta eller yrsel. Stress orsakar av en ökning av hormoner i kroppen som släpps för att du ska kunna hantera pressade situationer. När situationen är över återgår vanligtvis stresshormonnivåer till det normala igen. Men om du ständigt är stressad, kommer dessa hormoner att förbli i din kropp, vilket leder till symtom på stress. Dina binjurar och körtelsystemet blir påverkat. Du kan läsa mer om det här

Stress är inte en sjukdom själv, men det kan orsaka allvarlig sjukdom om den inte behandlas. Det är viktigt att känna igen de tidiga varningssignalerna. Att känna igen tecken och symtom på stress hjälper dig att räkna ut sätt att hantera och förhindra att det förvärras och potentiellt orsakar allvarliga komplikationer, såsom högt blodtryck. När du stressas kan du uppleva många olika känslor såsom ångest, rädsla, ilska, sorg eller frustration. För vissa människor kan stressiga livshändelser bidra till symptom på depression.

Rätt kost minskar stressen naturligt

En hälsosam diet minskar risken för stress. Känslor av välbefinnande kan skyddas genom att vår diet ger tillräckliga mängder näringsämnen, inklusive viktiga vitaminer och mineraler. Vid stress är det vanligt att matvanorna blir lidande, därför extra viktigt att planerar din mat. Ät regelbundet tillsammans med nyttiga mellanmål med frukt och grönsaker och byt ut ditt kaffet mot lugnande örtte.

Baljväxter såsom ärter, bönor och linser är rik på magnesium som stärker kroppens nervfunktion och dämpar stress och ångest. Avokado har ett rikt innehåll av B-vitaminer som stimulerar produktionen av serotonin och dopamin vilket gör oss mindre mottagliga för stress. Avokado innehåller även fleromättade fetter och kalium som verkar lugnande för kroppen. Blåbär är rik på antioxidanter och innehåller stora mängder vitamin C och E. Naturlig blåbärssaft kan minska produktionen av hormonet kortisol som utsöndras i kroppen och gör stressen värre. Blåbär innehåller även kalium och magnesium som hjälper till att lindra fysiska spänningar. Tänk på att äta näringstät mat som mycket frukt och grönsaker.

Stress försvagar immunförsvaret

Vid kortvarig stress påverkas immunförsvaret genom att det blir mer aktivt. Men vid långdragen stress blir immunförsvaret uttröttat och orkar inte reagera som det skall och vi drabbas då lättare av infektioner. Stressen göra så att en mängd hormoner produceras och antalet vita blodkroppar ökar snabbt och skapar en obalans i kroppen. Tarmfloran som ska hindrar att skadliga bakterier gillar inte stress och även det kan skapar en obalans. Så det är viktigt att stressa mindre, och det spelar ingen roll om stressen finns på jobbet eller privat.

Läs mer om immunförsvaret

Stress bidrar till trötthet och orkeslöshet

Vid stress frigörs ämnet kortisol som ger ökad puls, energi frigörs och hjärnan får extra syre. Långvarig stress skapar en hormonell obalans som leder till trötthet och orkeslöshet och dina binjurar blir överbelastade. Går det för långt kan det leda till binjureutmattning.

Läs mer om trötthet

Binjurekomplex

Om man utsätts för hög stress under en längre tid kan det leda till att binjurarna blir trötta och inte klarar att producera tillräckliga mängder med kortisol. Innehållet i Binjurekomplex kan hjälpa att komma igen från en binjureutmattning.

Exempel på symtom som kan komma från binjurarna:

Trötthet och utbrändhet
Socker och saltbegär
Allergier
Astma
Depression
Smärta i ländryggen
Högt och lågt blodtryck (högt ofta njurarna)
Hyperaktivitet
Diabetes
Inflammationer i kroppen

Ashwagandha naturmedicin

Ashwagandha är en adaptogen ört som har en förmåga att öka motståndskraften mot stress genom att påverka nivåerna av kortisol i kroppen. Studier visar att läkeörten justerar stressaxeln vilket gör att produktionen av kortisol minskar med nära 30 procent. När kroppen med hjälp av ashwagandha lugnas ökar tillgängligheten av fritt dopamin som är viktigt för att känna glädje, lugn och harmoni.

Rysk rot naturmedel

Sibirisk Ginseng som den också kallas är en adaptogen som har visat sig kunna skydda kroppen mot stress och att minska trötthet. Rysk rot ökar återhämtningsprocessen efter både sjukdom och fysisk aktivitet.

Magnesium kosttillskott

Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler och är viktig för nervsystemet och för att hjälpa kroppens muskler att slappna av. Magnesium finns i många av de mörkgröna grönsakerna, nötter och fullkorn. Magnesium kan även intas i tablettform som kosttillskott. Forskning visar att dagligt tillskott av magnesium har en avslappnande effekt på muskler och nerver. Koffeinet i kaffe och vissa mediciner som kan tas mot huvudvärk verkar utdrivande av mineraler som magnesium i kroppen och det ge lätt upphov till en ond cirkel. Även stress kan öka utsöndringen av magnesium och försvinner ur kroppen. Magnesium som kosttillskott kan därför hjälpa till att förbättra stresstoleransen. Magnesium finns i baljväxter som ärter, bönor och linser samt i nötter, frön och fullkornsprodukter.

Vitamin B kosttillskott

Vitamin B2 (riboflavin) är en bevisad metod att naturligt behandla smärtsam migrän. Vitamin B2 påverkar vår sinnesstämning och kroppen förbrukar mycket B-vitamin vid stress. Stressade personer har ofta brist på vitamin B.

Produkter mot stress i butiken