Stresshantering, mental träning och målbilder

Sjukskrivningar, utbrändhet och kraven på oss bara ökar och ökar i samhället.

På en av mina tidigare arbetsplatser hade vi hårt satta mål och stora krav att leverera till vårt huvudkontor i Stockholm. Detta vars sjukt stressande och vi kämpade alla och sprang fortare i hamsterhjulet, men vi kom ändå inte framåt och nådde våra mål.

Vår chef blev sjuk, stämningen på kontoret blev sämre och man hittade fel och skyllde på varandra. Efter en tid fick vi en ny chef, han blev inte mottagen med varma handen precis. Vi förväntade oss stramare tyglar och än hårdare krav och det skrämde oss.

Men det blev inte så. Istället satte han oss på en utbildning på ett halvår, vi skulle lära oss stresshantering, mentalträning och sätta målbilder. Våra mål skulle vara personliga och inte ha något med jobbet att göra.

Jistas tänkte vi alla, hur ska det här gå? Han e ju inte riktigt klok och inte kommer han bli långvarig som vår chef heller då Stockholm kommer kicka honom ögonabums när de kommer på vad han håller på med.

Men så blev det inte heller, för allt efter som månaderna gick och vi lärde oss stresshantering, mentalträning och när vi nådde våra personliga mål så mådde vi alla bättre och bättre. Varannan vecka träffades vi alla i grupp med en coach och gjorde gruppövningar och varje vecka hade vi en hemuppgift att göra.

Hur gjorde vi då? Jo först identifierade vi våra stressorer och hur vi mådde när vi var stressade.

Känner du igen dig i något?

Fysiska symtom:

  • Huvudvärk
  • Känner stick i hjärttrakten
  • Axlar och/eller rygg värker
  • Får hjärtklappning utan anledning
  • Får magbesvär av olika slag
  • Mår ofta illa
  • Blir yr och får svimmningskänslor
  • Äter onormalt mycket eller onormalt lite
  • Hudproblem som blossar upp
  • Sömnproblem

Känslo symtom

  • Oroar mig för saker jag inte kan påverka
  • Känner mig “nervös”
  • Blir lätt arg
  • Blir lätt ledsen
  • Känner ångest utan att veta varför
  • Känslor som åker bergochdalbana

Tanke symtom

  • Är glömsk och vimsig
  • Kan inte koncentrera mig, gör slarvfel
  • Har svårt att tänka klart
  • Blir lätt problemfixerad
  • Är självkritisk

Beteende symtom

  • Är rastlös, har svårt att vara stilla
  • Drar mig undan andra människor
  • Känner mig ofta “tvungen” att kontrollera saker och ting om och om igen.
  • Litar sämre och sämre på mig själv, vill alltid fråga andra
  • Rör mig klumpigare,tappar och snubblar på saker o ting (snubblar även på orden. Svårt att uttrycka mig.
  • Skäller ut folk för ingenting
  • Har svårt att somna eller sover dåligt
  • Röker (utan att vara röksugen)
  • Gnisslar tänder på natten
  • Dricker alkohol för att orka med.

Förmågan att hantera stress betyder mycket för både den fysiska och psykiska hälsan. När man lärt sig förstå vad man blir stressad av och hur stressen märks på en själv har man kommit en bra bit på väg.

När vi väl var medvetna om hur vi alla mådde så började vi arbeta med det studiematerial som ingick i utbildningen. Det material som vi använde på vår utbildning var Landa Mjukt av Elisabeth Solin + att vi lyssnade på “Slappna av och må gott” och “Slappna av och se framåt”. Det har säkert kommit nytt och fräschare material, för detta är från 1996. Själv är jag ju van vid detta så jag använder det fortfarande då och då. Nu finns de som ljudböcker

Vi lärde oss tumgreppet har ni hört talas om det? Varje avslappningsövning började med tumgreppet. Man för ihop tummen med pekfinger och långfinger (se nedan bild)  sen trycker man, och andas in så mycket luft i lungorna som möjligt och håller andan. Känn hela kroppen spänns. Spänn, slappna av samtidigt som du låter luften pysa ut ur lungorna.

Efter ett antal gånger med denna ritual så kommer muskelminnet ihåg att aha, nu är det vila och lugn som gäller direkt när du tar tumgreppet och drar in luft i lungorna.

Jag brukar använda det när jag känner mig stressad och när jag känner att jag har kort och ytlig andning. Det fina är att det går att ta till var som helst, det är ju ingen som märker om du så gör det i kön på ICA😉

Detta är en måltidsmeditation som finns på Youtube, kanske kan vara något för dig?

När mina barn var små så fick de också lyssna på Elisabeths avslappning för barn. Detta var till stor hjälp när de var stressade i skolan eller när de hade perioder som de hade svårt att sova. Här är något liknande som jag hittade på Youtube.

Hur gick det då för chefen och nådde vi till slut våra mål. Jag nådde mitt personliga mål som var att sluta röka vilket jag trodde skulle bli jättesvårt. Men genom målbildsträningen då jag såg mig själv som rökfri och när jag visualiserade hur äckligt det var så gick det ganska lätt. Det gick liksom av sig självt.

Allt eftersom vi började må bra på ett personligt plan blev vi så småningom ett starkt team som också nådde de tuffa mål och krav som satts på oss. Chefen blev kvar och alla i Stockholm undrade vad han hade gjort för att vända skutan.

Han var smart nog att se till den lilla individen och se till att vi alla mådde bra.

Tänk vad man kan skapa med hjälp av kroppen och tankens kraft. Man ska bara ge den de rätta verktygen. Det är inte för intet som man jobbar hårt med målbilder och det mentala inom idrottens värld. Med tankens kraft kan man försätta berg och ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid!

Vart vill du nå?

Kram/ Kicki

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *